Headerbild

Historia

Ett danssällskap med förkärlek till gammeldans som växte och blev en dansklubb med bredd och stor gemenskap - det är vår historia. Hur den fortsätter bestämmer du!

År 1983 bildar våra första medlemmar Dansföreningen Hambovännerna. Från att ha varit ett utskott i nykterhetsorganisationen IOGT-NTO driver vi nu verksamheten i helt egen regi på ideell basis. I Medborgarhuset i Falköping dansar vi gammeldans och anordnar kurser i Kultis, bugg, foxtrot och tango.

Sommaren 1990 åker våra Kultisdansare, eller Festivaldansarna som de kallade sig, på USA-turné. Man har knutit kontakter i Amerika och vill tillsammans med dragspelsklubben visa upp den svenska gammeldansen och träffa svenskättlingar.

Samtidigt formas vår tävlingsverksamhet av flera engagerade medlemmar. Vid sidan av kursverksamheten och danskvällar anordnar de tävlingsförberedande träningar, klubbmästerskap och nationella tävlingar. Vid denna tid börjar vi kalla även kalla oss HV-Dans, H från Hambo och V från -vännerna.

1994 reser ett stort gäng tävlingsdansare till Karlstad för de Svenska Mästerskapen. Med sig hem tar de flera bucklor; vi har tagit guld i klassen Bugg Vuxen, silver och brons i klassen Bugg Junior, och silver i klassen Bugg Ungdom. År av träning och engagemang har nu gett riktigt fina resultat.

Under 1990-talet visar på stor bredd. Vi dansar bland annat bugg, dubbelbugg, jitterbugg, foxtrot, Kultis, hiphop och rock'n'roll. Vi arrangerar danskvällar, kurser, träningar, tävlingar, uppvisningar, skoldisco och sänder ett eget program i Falköpings närradio. Antalet medlemmar är imponerande 1500 stycken!

Efter millennieskiftet fortsätter vi dansa i nyare lokaler på Göteborgsvägen i Falköping. Verksamheten koncentreras till kurser, träningar och tävlingar. 2007 flyttar vi ännu en gång, till vår nuvarande lokal på Eriksgatan 4 i Falköping. Efter att ha utlyst en tävling får vår klubblokal namnet Håvet.

I slutet av 2010-talet breddar vi verksamheten ytterligare, då West Coast Swing och boogie woogie blir nya dansstilar i vår förening. Dessutom utvecklar vi ett koncept för paradans, utökar lokalen med ett extra dansgolv och tar fler SM-guld. 2018 segrar vi i klassen Dubbelbugg Junior och 2019 i klassen Bugg Junior.

Idag är HV-Dans en omtyckt och välkänd klubb, både inom svensk danssport och i sociala sammanhang. Är det något vi lärt oss av vår historia så är det att bredd och engagerade medlemmar är HV-Dans styrka, en styrka som får oss att växa och fortsätta bilda gemenskap!

Skribent
Morgan Engkvist